in , ,

5 redenen waarom bedrijven korting geven

summer sale

Je hebt een wel heel aantrekkelijke kortingsactie gespot. Is dat te mooi om waar te zijn? Zit er niet een addertje onder het gras? Natuurlijk is het altijd verstandig om je dat af te vragen, maar gelukkig hoef je je in de meeste gevallen geen zorgen te maken. Bedrijven kunnen om verschillende redenen korting geven, waar jij met een gerust hart van kan profiteren. Dit artikel bespreekt er vijf.

Om van oude voorraden af te komen

Het kan zijn dat een product toch niet zo goed heeft verkocht als het bedrijf had verwacht. Dat is jammer, maar hoeft niet te betekenen dat het bedrijf met een voorraad van die producten blijft zitten. Door korting te geven, worden de producten misschien toch nog verkocht. Het bedrijf heeft natuurlijk liever een lage winstmarge dan een verlies.

Producten die erg seizoensafhankelijk of trendgebonden zijn, worden uiteindelijk ook vaak met korting verkocht. Een kledingwinkel verkoopt liever alle winterkleding voordat de zomer begint, al is het maar om ruimte in het magazijn te hebben voor de zomercollectie. Ook apparatuur moet worden afgeprijsd zodra er een nieuw model van een specifiek apparaat op de markt komt.

Om wederzijds voordeel te behalen

Hotels maken ook kosten buiten het hoogseizoen om. Vliegtuigen moeten ook vliegen met weinig passagiers. En evenementen moeten vaak ook doorgaan als niet alle kaarten verkocht zijn. Een bedrijf kan de kosten die het toch moet maken beter zoveel mogelijk dekken door korting te geven. En dat is ook leuk voor jou, want zo kan jij misschien tóch naar die vakantiebestemming of dat festival.

Om nieuwe klanten te krijgen

Een aantrekkelijke kortingsactie kan ervoor zorgen dat klanten van merk of winkel switchen. Koop jij uit gewoonte altijd een bepaald merk tandpasta, maar wordt het merk wat ernaast staat nu met ‘1+1 gratis’ aangeboden? Dan overweeg je misschien wel dat andere merk te proberen. Bevalt dit merk je beter, dan kom je wellicht in de toekomst terug voor herhaalaankopen.

Abonnementsdiensten maken ook veel van deze marketingtruc gebruik. Zo kan je een bepaalde dienst bijvoorbeeld voor twee maanden gratis of met korting uitproberen. Het bedrijf hoopt dan dat de dienst je zo goed bevalt, dat je klant blijft.

Om klanten in de winkel te krijgen

Supermarkten maken veel gebruik van kortingsacties om klanten naar de winkel te krijgen. Ze hopen dat de klant dan ook meteen alle andere boodschappen (met hoge winstmarge) bij hen doet. En zijn we niet allemaal wel eens voor de acties, het 1-euro-ontbijt of de koopjeshoek naar Ikea gegaan om vervolgens een kar vol spullen af te rekenen?

Om klanten te laten terugkeren

Sommige bedrijven doen het juist andersom: die geven je een leuke korting als je vaker terugkomt. Ze geven je bijvoorbeeld korting op een volgende aankoop, of als je een bepaald bedrag gespendeerd hebt. Koffietentjes werken vaak met stempelkaarten. Kom jij elke dag tijdens je lunchpauze een kop koffie halen? Dan krijg je er bij een bepaald aantal stempels één gratis. Hierdoor ontstaat bij klanten de gewoonte altijd bij dit bedrijf aankopen te doen.

Korting is in veel gevallen een win-winsituatie: het bedrijf bereikt een bepaald doel en jij krijgt een leuke korting. Vraag je wel altijd af wat een bedrijf met een bepaalde korting wil bereiken en laat je niet met elke kortingsactie verleiden tot een aankoop. Op Kortingscodetips vind je de leukste kortingen voor jouw favoriete webwinkels!

Wat denk je?

pizza

Pizza bestellen? Ontdek alle deals bij Domino’s

online shoppen

De beste deals vind je bij Groupon