Als consument heb je tijdens het online shoppen recht op bescherming. Sinds 14 januari 2014 zijn de regels hiervoor aangepast en vernieuwd. De regels zijn daarnaast ook officieel vastgelegd in de Europese wetgeving, online shoppen is namelijk niet alleen in Nederland enorm populair. Hieronder bespreken we de belangrijkste punten voor consumenten en hun rechten bij online shoppen.
Informatievoorziening consumentenrecht
Als consument heb je recht op informatie over de organisatie en het product. Aan de hand van deze gegevens weet je of je veilig zaken doet en met wie. Je hebt hierbij recht op het ontvangen van contactgegevens van de organisatie. Je moet namelijk weten bij wie je koopt en hoe je contact kunt opnemen met deze persoon als er problemen zijn. Daarnaast heb je ook recht op informatie over het product. Je moet weten wat je koopt, hoe duur het is en wat de belangrijkste kenmerken zijn. Bij een dienst of periodieke levering van een product valt hier bijvoorbeeld ook onder hoe lang de overeenkomst duurt.
Recht op garantie- en zichttermijn
Als consument heb je recht op garantie- en een zichttermijn van je bestelling. In de zichttermijn kun je het product inspecteren en beslissen of je de bestelling wilt houden. Zo ja, dan is er niks aan de hand. Zo nee, dan moet je de koop ongedaan maken. Daarom is de desbetreffende organisatie verplicht jou hier meer informatie over te geven. Lees hier meer over de regels met betrekking tot garantie- en zichttermijn.
Bevestiging van informatie
Op het moment dat je een bestelling hebt geplaatst, ontvang je een orderbevestiging. Dit kan zowel schriftelijk als via de mail. In deze bevestiging moet de organisatie jou de mogelijkheid geven en uitleggen hoe je de bestelling kunt terugdraaien. Als je een klacht wil indienen heb je ook informatie nodig. Deze informatie hoort de organisatie jou te geven in de orderbevestiging. Het kan zijn dat ze hierin verwijzen naar een bepaalde webpagina. Dat is geen probleem, als daar maar duidelijk aangegeven staat hoe je jouw klacht kunt indienen of bestelling. Daarnaast moeten de volgende afspraken vermeld worden:
- Adresinformatie van de consument
- Productinformatie inclusief eventuele opties zoals kleur, maat en inpakservice
- Prijs en mogelijke aanbetaling van de bestelling
- Betaalinformatie en betaalmethode van de bestelling
- Verzendinformatie met onder andere de afgesproken levertijd, waar de leverancier zich aan hoort te houden
- Garantie en retourneren in het kort of via een link
- Contactinformatie van de verkoper en een link naar veelgestelde vragen
Informatie over het bestelproces
Je moet natuurlijk ook weten hoe de betaling en de rest van het proces van bestellen in zijn werk gaat. Zo weet je altijd wat je kunt verwachten. Als het product in prijs verlaagd is, of onder een andere actie valt, moet je de actievoorwaarden kunnen lezen. Hier staat bijvoorbeeld in hoe lang de actie geldt en eventuele uitzonderingen op de actie. Het is hierbij wenselijk dat ze aangeven wanneer ze het pakket leveren. Dit is voor jezelf handig, omdat je dan weet wanneer je je bestelling kunt verwachten.
Deze levering moet minimaal binnen dertig dagen plaatsvinden. Als dit niet kan door bijvoorbeeld een leveringsstop, moet de organisatie jou dat laten weten. De verkoper kan je alleen een soortgelijk product aanbieden als hij dit van tevoren heeft aangegeven. Zo niet, moet hij alle betaalde bedragen terugbetalen aan jou.