Eindelijk, je bestelling is binnen! Natuurlijk kun je niet wachten met het openmaken van je pakket. Je haalt het product uit de verpakking en moet even drie keer nadenken. Het product ziet er heel anders uit dan dat je dacht. Hij lijkt totaal niet op de afbeelding op de website. Het lijkt wel of je het verkeerde product ontvangen hebt. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Gelukkig heb je bij een online aankoop recht op een wettelijk garantie- en zichttermijn. Dit betekent dat je de bestelling binnen veertien dagen kosteloos te retourneren. Hierbij krijg je alle gemaakte kosten terug.
Wettelijke garantie in Nederland
In Nederland heb je ook bij het online shoppen recht op een goed werkend product. Dit betekent dat het product moet voldoen aan jouw verwachtingen. In Nederland geldt een minimale garantie van zes maand. In de eerste zes maanden is de verkoper verantwoordelijk. Als je het product niet werkend ontvangt, of hij binnen no-time kapotgaat, heb je recht op gratis reparatie of vervanging. Na deze zes maanden moet je kunnen aantonen dat je niks raars hebt gedaan met het product.
Garantie van de fabrikant of winkelier
De meeste fabrikanten of winkeliers geven een garantie van één tot twee jaar. Dit doen ze als extra service op de wettelijke garantie. Wel heeft de fabrikant of leverancier het recht om te onderzoeken hoe het product kapot is gegaan.
Zichttermijn in Nederland
Bij een online aankoop heb je naast de garantie ook recht op een minimaal zichttermijn van veertien dagen. In deze periode kun je het product bekijken en uitproberen. Daarnaast heb je het recht om zonder opgave van reden het product retour sturen aan de verkoper. Hierbij dien je het aankoopbedrag en de verzendkosten volledig terug te krijgen. Op deze manier kun je de gehele koop ongedaan maken. De zichttermijn start op het moment dat je de gehele bestelling hebt ontvangen. Heb je dus een bestelling die in meerdere delen wordt verzonden, start de termijn op de ontvangdag van het laatste pakket. Het zichttermijn kan verschillen per webshop. Check dit goed voordat je de bestelling plaatst.
Uitzonderingen op de zichttermijn
Er zijn ook producten of diensten die geen zichttermijn bieden. Dit geldt voor:
- Tijdsgebonden producten zoals tijdschriften, kranten en concertkaarten
- Producten die snel kunnen bederven zoals etenswaren of bloemen
- Producten die zijn afgestemd op de individuele klant, zoals een maatpak, gepersonaliseerd fotoalbums of gegraveerde sieraden
- Gezegelde items zoals cd’s en dvd’s
Wat kun je doen bij ontevredenheid?
Heb je spijt van de aankoop? Werkt het product niet zoals je had verwacht? Of is het defect? Dan kun je besluiten om het product te retourneren. Valt het product binnen de bovengenoemde garantie- en/of zichttermijn, dan kun je het product op de volgende manier retourneren:
- Neem contact op met de desbetreffende webshop en probeer een overeenkomst te regelen
- Kom je er samen niet uit, stuur dan een aangetekende brief en bewaar zelf een kopie
- Boek je nog geen vooruitgang? Leg dan je klacht neer bij de geschillencommissie van het Thuiswinkel Waarborg of Webshop keurmerk. Is de desbetreffende webshop hier niet bij aangesloten? Doe dan een beroep op je rechtsbijstandverzekering.