“Kijken, kijken, niet kopen!” Je hebt het op vakantie ongetwijfeld al eens achterna geroepen gekregen. Nederlanders staan bekend om hun gierigheid en om hun liefde voor korting. We zijn altijd op zoek naar de beste deal. Daarom lopen we gerust tien winkels, webshops of souvenirkraampjes af om te kijken waar we dat ene product het goedkoopst kunnen krijgen.
Nederlanders en korting: de feiten
Marktonderzoekbureau Etis en Reclamefolder.nl publiceerden vorig jaar de Nationale Kortingsmonitor. Wat bleek? In vergelijking met 2016 laten Nederlanders zich steeds meer leiden door korting. We wachten langer tot een product in de aanbieding gaat, of gaan op zoek naar korting om producten aan te schaffen die we eigenlijk niet nodig hebben. Vrouwen doen bovendien vaker een impulsaankoop vanwege korting dan mannen.
Wachten op de sale
De populaire kortingsapp Yellowbag deed samen met marktonderzoeksbureau RMI ook onderzoek naar ons aankoopgedrag. De resultaten liegen er niet om. Maar liefst 97% van de Nederlanders tussen de 30 en 50 jaar houdt tijdens het winkelen rekening met korting. Zo gaat ruim tweederde altijd op zoek naar de beste deal, geeft korting voor 36% de doorslag om een bepaald product aan te schaffen, en is een hoop van ons bereid een maand of langer op de sale te wachten. Het verschilt per productcategorie, maar productgroepen waarvoor we graag op korting wachten zijn kleding (70%), schoenen (61%), verzorgingsmiddelen (60%), en elektronica (55%).
Consumenten online
Online winkelen wordt vaak met impulsaankopen geassocieerd, maar dat is misschien niet helemaal terecht. Het online winkelpubliek is namelijk nog sterker op korting gericht dan het winkelend publiek in de binnenstad of het winkelcentrum. Online is het tenslotte veel eenvoudiger het aanbod te vergelijken of een kortingscode te bemachtigen.
Waarom vinden we korting zo belangrijk?
De meeste Nederlanders zijn grootgebracht met het idee dat veel producten duur zijn en dat je dus altijd moet letten op aanbiedingen. In de sale winkelen wordt dan ook gezien als een manier om geld te besparen. De liefde voor korting is daarmee een echt cultuurding. Door de opkomst van kortingsapps, kortingscodewebsites, nieuwsbrieven met aanbiedingen en social media wordt het bovendien steeds eenvoudiger om op de hoogte te blijven van kortingen. We maken er daardoor steeds meer gebruik van. Het is natuurlijk ook gewoon leuk: voor sommigen is het een sport om zo goedkoop mogelijk te winkelen.
Online kortingscodes
Nog zo’n leuk weetje: kortingscodes worden steeds populairder. Zo populair, dat een derde van het online winkelend publiek niet tot een aankoop overgaat als ze geen kortingscode voor een bepaalde webshop kan vinden. Deze consumenten stellen de koop dan uit, gaan op zoek naar een andere webshop of laten de koop geheel achterwege.
Ben jij ook een echte koopjesjager? Bekijk dan ons aanbod aan kortingscodes. Wie weet zit er een code voor jouw favoriete webshop bij!